Złodziej radości w natarciu

Stres spędza sen z powiek studentom na każdej szerokości geograficznej. Sesja jest zmorą, którą straszy się dzieci już w podstawówce. W takim razie: w jaki sposób radzić sobie ze stresem podczas sesji? 

 

Pocące się ręce i trzepoczące serca. Stres jest nie tylko złodziejem radości, ale przede wszystkim reakcją organizmu na wydarzenia, które zakłócają jego równowagę, a trudno             o większe jej zakłócenie niż egzemplifikacyjny egzamin ze statystyki. Każdy z nas  ma własne sposoby, do których ucieka się, żeby złagodzić to uczucie. Mimo wszystko, sesja może pokonać każdego, więc warto zastanowić się nad taktykami, które choć trochę uspokoją nasze serca. 

 

Tekst: Wiktoria Włodarczyk

 

Zapoznaj się z materiałem

Poproś kolegę o notatki, wygrzeb z dna torby trochę swoich i do roboty! Im więcej materiału przerobisz, tym łatwiej będzie opanować stres związany z nieprzygotowaniem. Ale nie chodzi tylko o materiał. Podczas sesji zdalnej kluczowe jest zapoznanie się ze wszelkimi wytycznymi odnośnie procedury przeprowadzenia egzaminów. Warto wiedzieć wszystko o włączonych kamerkach i otwartych w przeglądarce kartach. Co więcej, przydatne jest wypisanie swoich wszystkich wątpliwości, dotyczących zarówno samego egzaminu, jak i materiału. Wtedy można w porę rozwiać wszystkie wątpliwości, które mogą okazać się trudnością w przyszłości. Ponadto, nie zaszkodzi rozplanować powtarzanie materiału w taki sposób, który nie będzie przeciążający, ale umożliwi skuteczną naukę.  Należy też pamiętać, że dobry plan, to taki, który przewiduje odpoczynek. 

Tę historię zna każdy. Cały semestr cisza. Przychodzi sesja i nagle do zrobienia jest tysiąc projektów. Nagromadzenie zadań jest jednym z największych czynników stresujących. 

Multitasking (choć czasami konieczny), nie jest najlepszym sposobem na radzenie sobie z nauką podczas sesji. Kumulowanie się deadlinów obniży nie tylko poziom naszej pracy, ale także zwielokrotni poziom stresu, który pociągnie za sobą kolejne konsekwencje. Dlatego planuj, planuj i jeszcze raz planuj. 

 

Ruszaj się

Pamiętaj o aktywności fizycznej. Wiele badań naukowych potwierdza, że regularne ćwiczenia przeciwdziałają skutkom stresu, który zwiększa zapotrzebowanie naszego organizmu na tlen. Dlatego podczas nauki i samej sesji wyjdź na spacer, wykonaj kilka ćwiczeń, a jeśli naprawdę nie możesz, to przynajmniej często wietrz pokój. 

Ruch fizyczny umożliwi przywrócenie równowagi organizmu, ale także oczyści twój umysł. W tym ostatnim pomocna może być także medytacja. Oczywiście, nie każdy musi być w tym specjalistą. Jednak słuchanie dźwięków natury i skupianie się na konkretnych bodźcach, rozpoczynając od oddechu, po szum wody, czy bicie serca, wydaje się być całkiem atrakcyjną opcją dla zestresowanego studenta.

Pamiętaj o Kaminie

Uczysz się do egzaminu przez cały dzień, ale wieczorem nie umiesz odpowiedzieć na najprostsze pytanie, dotyczące materiału. Jednak następnego dnia zdajesz egzamin na piątkę. Ludzka pamięć nie jest jednolita. Podczas nauki w pamięci krótkotrwałej tworzone są ślady, które przy wystarczającym powtarzaniu będą mogły zagościć u Ciebie na dłużej. Jednak, aby tak było, potrzeba czasu. Efekt Kamina opisuje ten moment, kiedy ślady w pamięci długotrwałej nie są jeszcze uformowane, a ślady pamięci krótkotrwałej nikną. Wtedy nie potrafisz odpowiedzieć na najprostsze pytanie. Jak temu zapobiec? Odpowiedź jest prosta. Odpocznij. Po intensywnej nauce prześpij się i daj swojej pamięci ugruntować wszystkie dane i skrypty.
Znajomość efektu Kamina umożliwi usprawnienie procesu nauki, ale pomoże także w niwelowaniu stresu związanego z przygotowaniem i zapamiętywaniem. 

Don’t panic! 

Przede wszystkim, nie panikuj. Sesja jest ważnym elementem studiowania, ale nie jest ważniejsza od twojego zdrowia. Nie zakładaj pesymistycznej, czarno-białej wizji. Nauka i zdawanie egzaminów nie będzie prostolinijne. Być może najtrudniejszy przedmiot będzie najłatwiejszy do zaliczenia. Stres przed sesją odbierany jest jako coś negatywnego. Jednak są przypadki, kiedy działa mobilizująco i może zachęcić do działania i wspomnianego już planowania. Co możesz zrobić, żeby poczuć się bardziej komfortowo, kiedy stresujesz się sesją? Po pierwsze, porozmawiaj z przyjaciółmi albo rodziną. Podziel się datami egzaminów i swoimi odczuciami. Zasygnalizuj, że przydałoby ci się wsparcie. Po drugie, zrób coś dla siebie. Posłuchaj ulubionej muzyki, obejrzyj ulubiony serial. Zadbaj o swoje zdrowie psychiczne i pamiętaj, że większość studentów przechodzi przez to samo. Jeśli jednak stres wygra i nie uda się zaliczyć przedmiotu, zawsze będzie drugi termin. Może profesor nawet da to samo. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *