Polecamy: Detektyw. Kryminalna Gra Planszowa

Z okazji jubileuszu naszego miesięcznika redakcja NMS Magiel powróciła do starych, nieistniejących już działów. Gdyby poniższy tekst został napisany kilka lat temu, trafiłby do działu Gry bez prądu.

Autor: Patryk Kukla

Powieści i seriale kryminalne przeżywają w ostatnich latach renesans. Autorzy tacy jak Katarzyna Bonda czy Re­migiusz Mróz są znani szerokiej publice, mimo że nie każdy uznaje ich twórczość za wartościową. Nic więc dziwnego, że ich książki otrzymują serialowe ekranizacje. W końcu jaki inny gatunek elektryzuje odbiorców tak mocno, jak ten, w którym główni bohaterzy rozwiązują zagadki po­rwań czy zabójstw. Kto nie chciałby chociaż przez moment wcielić się w Sherlocka Holmesa czy Herkulesa Poirot. I gdy świat gier wideo pełen jest treści zabarwionych kryminal­nie, tak planszówki raczej pozostają pod tym względem w tyle. A szkoda. Detektyw udowadnia, że gatunek ten ma duże perspektywy rozwoju.

Ignacy Trzewiczek stworzył planszówkę pozwalającą wcielić się graczom w role agentów i podjąć próbę rozwią­zania pięciu spraw kryminalnych. I choć pięć scenariuszy wydaje się stanowić krótką opowieść, tak ukończenie gry powinno zająć od 10 do 15 godzin rozgrywki. Oznaczać to będzie kilka wieczorów poświęconych na wspólnym roz­wiązywaniu zagadek. Wspólnym, ponieważ Detektyw, jak większość planszówek, oferuje kooperację. W Detektywa może grać od jednego do pięciu uczestników, choć jak podaje portal BoardGameGeek, gra we dwójkę jest optymalną opcją.

Jako detektywi gracze będą: odwiedzać różne lokacje, poznawać wiele postaci, zaczytywać się w dokumentacjach spraw i aktach personalnych. Będą również odświeżać kontakty ze starymi znajomymi, którzy pozwolą dotrzeć do zastrzeżonych informacji, prowadzić pościgi i wiele innych. Warto jednak zaznaczyć, że Detektyw nie jest konwencjonalną planszówką. Aby ukończyć każdy ze scenariuszy należy mieć stały dostęp do internetu. Gracze podczas rozgrywki często wykorzystują zasoby bazy rządowej agencji ANTARES, stworzonej specjalnie na potrzeby Detektywa.

W kwestii wizualnej gra jest wykonana ładnie i staran­nie. Pudełko oferuje odpowiednie przegródki, dzięki któ­rym elementy zestawu nie będą się ze sobą mieszać. Baza danych ANTARES również jest przyjemna dla oka. Porada dla graczy w kwestii rozgrywki – zdecydowanie warto tworzyć obszerne notatki od samego początku. Scenariu­sze łączą się ze sobą, często więc pojawiać będą się posta­ci bądź informacje z wcześniejszych etapów.

W prawdziwym życiu detektywi i funkcjonariusze służb specjalnych nie mają zbyt wiele czasu na rozwiązanie zagad­ki i muszą korzystać z intuicji. Również w Detektywie czas jest na wagę złota, a gracze zmuszeni są dokonywać wybo­ry mające bezpośrednie przełożenie na rozwiązanie sprawy. Największą wadą planszówki jest to, że scenariusze oferują zdecydowanie zbyt wiele wątków do pogłębienia, z czego tylko jeden bądź dwa z nich pchają akcję do przodu. Tym sa­mym poznanie rozwiązania sprawy często zależy bardziej od szczęścia niż od logicznego wnioskowania.

Pomimo tej wady, zdecydowanie warto zagrać w Detektywa, który został przetłumaczony już na kilkanaście języków i uzyskał nominacje m.in. do prestiżowego Kennerspiel des Jahres. Planszówka zapewni doświadczenie immersji i pozwoli poczuć się jak Sherlock Holmes czy członek zespołu CSI: Kryminalnych zagadek (dowolnego większego miasta Stanów Zjednoczonych).

Detektyw. Kryminalna Gra Planszowa.

Ignacy Trzewiczek

Portal Games

Ocena: 4/5