POŻEGNANIE IKONY

TEKST: Michalina Kobus

 

Projektant ubrań oraz mebli, DJ, z wykształcenia architekt. Człowiek orkiestra w świecie sztuki. Artysta zmieniający kanony i wyznaczający trendy. Kim był Virgil Abloh, który na nowo zdefiniował ideę współczesnego projektowania mody?

 

Pod koniec listopada świat obiegła druzgocąca informacja – dwuletnią walkę z rakiem przegrał Virgil Abloh, dyrektor kreatywny marki Louis Vuitton i założyciel Off-White.

Ludzie ze świata mody, muzyki, wszyscy podziwiający artystę składali kondolencje na swoich profilach społecznościowych, nie mogąc uwierzyć w to, co się stało.

Virgil Abloh był artystą jedynym w swoim rodzaju – projektował ubrania, okładki albumów muzycznych, meble, buty, a także zajmował się produkcją muzyczną. Udzielał się również społecznie i charytatywnie na różne sposoby. Warto przyjrzeć się historii i dorobkowi artystycznemu tego wybitnego projektanta, uważanego za jedną z ikon świata mody.

 

ŚCIEŻKA DO SŁAWY

 

Virgil Abloh urodził się 30 września 1980 r. na obrzeżach Chicago. Uzyskał tytuł magistra architektury na Illinois Institute of Technology, a już na studiach licencjackich zaczął nawiązywać przyszłościowe kontakty. To właśnie wtedy spotkał się z ówczesnym menadżerem Kanyego Westa, by wkrótce rozpocząć współpracę ze słynnym raperem, z której zrodziła się przyjaźń na lata. W 2009 r. zostali stażystami w domu mody Fendi. Wspólnie pojawiali się także na Paryskich Tygodniach Mody, gdzie wśród śmietanki towarzyskiej z branży to właśnie oni przykuwali uwagę wielu uczestników pokazów. Rok później Abloh objął stanowisko dyrektora kreatywnego agencji Donda Kanyego Westa. Dzięki współpracy z Kanyem Virgil zaangażował się także w koncepcje kreatywne świata muzycznego. Był dyrektorem artystycznym albumu Watch the Throne, za co został uhonorowany nagrodą Grammy.

 

 

NOWY WYMIAR MODY

 

Rok 2012 był przełomowym momentem w karierze Virgila. To właśnie wtedy założył swoją markę-dziecko, Pyrex Vision. Jego pierwszy projekt, sitodruk na koszulce Ralpha Laurena z napisem Pyrex 23, sprzedawał się za 550 dolarów za sztukę! Po sukcesie swojej marki Virgil założył Off-White – mediolański dom mody, który łączy streetwear ze sztuką i luksusem. Projektant o nazwie firmy mawiał, że oznacza szary obszar między czernią a bielą. Z roku na rok dzięki twórczym i oryginalnym projektom marka coraz bardziej przybierała na sile. Ludzie ze świata mediów dumnie nosili ubrania Virgila, przyczyniając się do potwierdzenia statusu ikonicznej dziś marki. Połączone z szaleństwem nowego wymiaru streetwearu pokazy Off-White były wydarzeniem Paryskiego Tygodnia Mody, zwłaszcza dla tych, którzy nie brali udziału w imprezie. Na jednym z pokazów wielbiciele projektanta zgromadzili się przed wejściem tak licznie, że uczestnicy posiadający bilety mieli trudności z przedostaniem się przez drzwi. Wydarzenie odzwierciedliło ciągłą więź Abloha z młodymi ludźmi i jego nacisk na wpływ kultury młodzieżowej jako stałego punktu odniesienia w projektowaniu. Jednak to rok 2018, w którym został mianowany dyrektorem artystycznym męskiej linii ubrań marki Louis Vuitton, był jednym z najważniejszych w jego życiu. Był pierwszym czarnoskórym projektantem w historii tej firmy. Wprowadził w niej wiele zmian. Zatarł granice między modą luksusową a streetwearem, tym samym przesuwając także te artystyczne bariery.

 

Z MIŁOŚCI DO TWORZENIA

 

Nie było obszaru, w którym Virgil nie spełniłby się artystycznie. W 2016 r. zadebiutowała pierwsza kolekcja mebli Off-White, która zakończyła się sukcesem. Wtedy artysta wykroczył poza sferę mody i trzy lata później nawiązał współpracę z IKEA, wypuszczając kolekcję Markerad. Okazała się wielkim wydarzeniem, a kolejki pod popularnym sklepem nie miały końca. Jego prace trafiły także do Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago. Jako wizjoner połączył też miłość do ubrań z miłością do muzyki. Wieloletni DJ i projektant musiał godzić swoje projekty modowe z nieubłaganym harmonogramem tras koncertowych, które odbywały się na całym świecie. Oprócz współpracy ze swoim wieloletnim przyjacielem Kanyem Westem, był blisko i tworzył z artystami takimi jak: Drake, Kid Cudi, Rihanna i wiele innych. To właśnie te współprace przyniosły kolejny poziom synergii w tych dwóch branżach. Na początku 2021 r. Abloh założył Imaginary Radio c/o Virgil Abloh, dwugodzinny internetowy program radiowy w Worldwide FM. Poza światem artystycznym Virgil udzielał się także społecznie. W obliczu ruchu Black Lives Matter Abloh zebrał ponad milion dolarów na stypendia przeznaczone dla czarnoskórych studentów mody, a także wprowadził swój własny program mentorski Free Game, zawierający instrukcje krok po kroku dla młodych przedsiębiorców z branży modowej, by pomóc im w rozpoczęciu własnego biznesu. Projektant spełniał się we wszystkim, co twórcze, a jego współprace ze słynnymi markami oraz wpływ na modę zostaną na zawsze w sercach wielu ludzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *