Rzeczywistość kiedyś wróci

To już kolejny raz, kiedy możemy powtórzyć: żyjemy w wyjątkowych czasach. Wyjątkowe czasy potrzebują zaś wyjątkowego traktowania. I specjalnego przygotowania. Samorząd Studentów Uniwersytetu Warszawskiego w lutowo-marcowych akcjach postarał się o zapewnienie takich warunków. 

 

Tekst i grafiki: Mateusz Kot

Izolacja, osamotnienie, brak pozytywnych informacji. To składniki, które mogą złożyć się na problemy natury psychologicznej. I choć powinniśmy z nimi walczyć, to najlepiej im zapobiegać. W tym celu Marta Burzyńska, wiceprzewodnicząca Zarządu Samorządu Studentów UW, zainicjowała akcję WspierajMY.

Kampanie społeczne to jedno z priorytetowych działań podejmowanych przez Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego w 2021 r. ZSS UW szczególnie teraz, kiedy wciąż kształcimy się z dala od murów naszej uczelni, chce poruszać ważne dla naszej społeczności tematy. Już w styczniu ruszyła pierwsza z kampanii, wspierajMY. – powiedziała organizatorka. 

Cel kampanii był bardzo ambitny spróbować zmienić podejście do niezwykle ważnego, lecz niedostatecznie często poruszanego tematu. Nie bez powodu rozpoczęła się akurat w styczniu. Początek roku kojarzy się przede wszystkim z postanowieniami noworocznymi, głównie jednak dotyczącymi naszego ciała, a nie psychiki. Inną przyczyną wybrania takiej daty była zbliżająca się sesja, która paradoksalnie, w warunkach domowych wydaje się jeszcze bardziej stresująca. W jej ramach powstała seria wpisów w mediach społecznościowych Rzecznika Praw Studenta i ZSS na tematy związane z radzeniem sobie ze stresem, przeciwdziałające stygmatyzacji pojęć takich jak psychiatra, psycholog, depresja oraz promujące działalność Centrum Pomocy Psychologicznej i Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami.

Ogromny wkład w akcję włożył Rzecznik Praw Studenta UW Jan Wieczorek, na którego stronie na Facebooku odbyła się znaczna część akcji.

– Każda z osób, które tworzą społeczność akademicką, ma prawo, bez względu na stan zdrowia, do funkcjonowania na uczelni na równych zasadach. Jest to szczególnie istotne teraz, w czasie przedłużającej się pandemii, która negatywnie wpływa na nasze funkcjonowanie. Niestety w dalszym ciągu kondycja psychiczna stanowi w naszym społeczeństwie temat tabu, co prowadzi do nawarstwiania się problemów oraz negatywnie wpływa na komfort życia, a w przypadku studentów, również na postępy w nauce. – stwierdził.

8 marca wystartowała inna kampania: Siła jest kobietą. Celem tej akcji była popularyzacja pozytywnych postaw wśród studentek Uniwersytetu Warszawskiego oraz propagowanie profilaktyki zdrowia u kobiet. Oprócz powyższych, poruszone zostały także tematy trudne, takie jak przemoc i obawa przed nią. Ukazane zostały także możliwości uzyskania wsparcia na terenie uczelni i poza nią. Zwieńczeniem akcji był spot, w którym wystąpiły zarówno studentki, jak m. in. prof. dr hab. Ewa Krogulec, dr hab. Julia Kubisa oraz artystki Magdalena Lamparska i Bovska. Punktem kulminacyjnym był zaś koncert sanah w budynkach uniwersyteckich na Kampusie Ochota, który został transmitowany przez Uniwerek.TV dla całej społeczności studentów, a w szczytowym momencie oglądało go ponad 10 tys. osób. Koncertowi towarzyszyła zbiórka pieniędzy na fundację Rak’n’roll, która wspiera osoby walczące z nowotworami.

– Naszym celem było zainspirowanie studentek do rozwoju poprzez pokazanie im konstruktywnych historii innych kobiet. Jednym z haseł przewodnich akcji jest: „siła to dbanie o siebie”. Kobiety często zapominają o tym, jak ważne jest to, żeby pamiętały o dbaniu o siebie w takim samym stopniu, w jakim dbają o swoich bliskich – zauważa Marta Burzyńska. – To projekt wyjątkowy, w który zaangażowało się w wiele różnych osób, nie tylko kobiet, ponieważ uważamy, że takie rozmowy nie powinny być prowadzone w zamkniętym kręgu. Chcemy, żeby treści dotyczące profilaktyki dotarły do jak największej grupy osób i były sobie nawzajem przekazywane dodała. 

Zapowiedziane zostały także następne akcje. – Zarząd planuje kolejne kampanie, m.in. o ekologiii i body positivity. Jeżeli zostaną poprowadzone z podobną energią, co akcje z przełomu lutego i marca, możemy się spodziewać bardzo ciekawego podejścia do spraw, które w obecnych czasach nurtują młodych ludzi. ZSS przypomina również, że kiedy pandemia się skończy, to wrócimy do innych, równie poważnych tematów, podejmowanych teraz wyłącznie zdalnie. A rzeczywistość przecież kiedyś wróci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *