Among Us

Among Us, czyli historia o grze, która nie jest nowa, jej gameplay nie jest innowacyjny, nie zawiera rozbudowanej fabuły, ani nie jest żadną kontynuacją kultowej serii. Mimo to potrafiła w 2020 r. przyciągnąć przed ekrany prawie tyle samo graczy co Dota 2, CS:GO czy GTA V.

Tekst: Mateusz Klipo

Among Us zostało wydane przez małe niezależne studio InnerSloth. Oprócz wspomnianego tytułu amerykański producent gier ma w swoim dorobku tylko dwie inne produkcje: Dig2China i The Henry Stickman Collection – żadnej z nich nie można nazwać nawet lokalnym sukcesem. Z informacji na stronie studia wynika, że tworzą je cztery osoby: Forest W., Marcus B., Amy L. i Victoria T. Jak więc udało się im uzyskać prawie 400 tys. aktywnych użytkowników, którzy zapełniają globalne serwery do tego stopnia, że działają niczym system uczelni w trakcie zapisu na zajęcia?

Among Us (Pośród nas) to wieloosobowa gra wydana w 2018 r., która została opracowana na silniku Unity. Jest dostępna zarówno na PC (po wcześniejszym zakupie za ok. 20 zł na platformie Steam), jak i na smartfon z systemem Android lub IOS (za darmo, ale za to z reklamami). Gra opiera się na popularnym mechanizmie mafii – podobnie jak swoje starsze siostry The Resistance, House of Salem, Secret Hitler czy Werewolf – który polega na zlokalizowaniu i wyeliminowaniu złoczyńców. Taki system rozgrywki stał się popularny już w latach 80. XX w., ale Among Us wprowadza do niego coś zupełnie nowego – gra nie jest tylko statyczną turówką. Staje się bardziej angażująca dla każdego uczestnika, a gracze po śmierci dalej mają wpływ na zwycięstwo swojej drużyny.

W ramach rozrywki uczestnicy dzielą się na dwa zespoły: Crewmates (ang. członkowie załogi) i Impostors (ang. sabotażyści). Zadaniem załogi jest ukończenie wszystkich zadań, które pojawiają się w postaci minigier w różnych częściach mapy, lub usunięcie z pokładu wszystkich sabotażystów poprzez demokratyczne głosowanie, które odbywa się w dwóch przypadkach: po znalezieniu na pokładzie ciała lub po użyciu przycisku bezpieczeństwa przez jednego z członków załogi. Jest to jednak możliwe tylko raz w ciągu całej rozgrywki. W tym samym czasie impostorzy muszą zabijać członków załogi
i jednocześnie utrudniać innym wykonywanie zadań. W tym celu korzystają ze specjalnie przygotowanych mechanizmów, takich jak zamykanie drzwi, sabotaże sprzętu i aparatury czy gaszenie świateł. W jednej rozgrywce może brać udział do dziesięciu osób. W tym roku gra doczekała się wprowadzenia dwóch nowych map – oprócz podstawowego The Skeld do dyspozycji graczy weszły MIRA HQ i Pollus. Na początku były to płatne dodatki (DLC), ale
z czasem stały się częścią wersji podstawowej.

Rok 2020 i pandemia COVID-19 spowodowały, że spotkanie się w jednym pomieszczeniu i wspólne granie w gry planszowe lub towarzyskie stało się praktycznie niemożliwe. Szukano więc nieskomplikowanej adaptacji popularnego motywu, który będzie dostępny przez MS Teams lub Zooma. Dzięki dostępności na urządzenia mobilne, a także bardzo podstawowej grafice i niewielkich wymaganiach systemowych, Among Us trafia do prawie każdego odbiorcy – w trakcie rozgrywki nie trzeba mieć nawet klawiatury, a gra będzie działać na PC z Windows XP. Ponadto bardzo prosty i intuicyjny system rozgrywki pozwala na zabawę od pierwszej partii. Niemniej jednak, pojawiające się elementy strategii czynią go ciekawym dla bardziej doświadczonych graczy, a gra się nie nudzi. W ramach lobby host może zmieniać poszczególne ustawienia rozgrywki, co powoduje, że jest jeszcze bardziej unikalna i gwarantuje kolejne godziny zabawy. Nie jest to jednak powód, dla którego gra z zupełnie nieznanej stała się najczęściej stremowaną na platformie Twitch.

W lipcu 2020 r. Among Us notowało jedynie kilkuset oglądających. Według portalu SullyGnome w sierpniu było to już 100 tys. Tak wielki przyrost oglądających w połączeniu
z praktycznie zerowymi barierami wejścia spowodował równie nagły przyrost graczy. Jak wskazują kanały twitchowe, Among Us zyskał największą popularność dzięki xQc,
ale o prawdziwym boomie można mówić dzięki streamerom z Korei Południowej. To właśnie oni zaczęli zapraszać do wspólnych gier najwybitniejsze postacie z gamingowego świata. Wielogodzinne rozrywki w Among Us śledziły rzesze fanów. Niemniej ważnym aspektem są wprowadzone w grze wersje językowe. Among Us jest dostępne po angielsku, hiszpańsku, portugalsku, koreańsku i po rosyjsku. Ponadto użytkownicy mogą ustawić parowanie  w ramach lobby z innymi graczami ze swojego kraju. Dzięki temu możemy zagrać np. z samymi Polakami

Okres wakacyjny można uznać za moment dużego, nagłego wzrostu popularności gry, jednak to przyrost wrześniowy traktować należy jako zupełnie kosmiczny.
W połowie tego miesiąca gra miała ponad 100 mln ściągnięć z Play Store. Wielką popularnością cieszyły się również powstające w nawiązaniu do gry memy. Studio InnerSloth zrezygnowało z wydania Among Us 2 i skupiło się na aktualizowaniu pierwszej części, co zostało przyjęte z wielką radością przez fanów na całym świecie. W ramach ostatniej aktualizacji wprowadzono system anonimowego głosowania i opcję wyłączenia questów wizualnych. Sukces gry jest tak wielki, że InnerSloth stworzyło oddzielny dział zajmujący się produkcją i sprzedażą gadżetów związanych z grą.

Fenomen Among Us ciągle trwa. Każdego dnia grę odwiedzają tysiące graczy,
a studio otrzymuje kolejne branżowe nagrody (Golden Joystick 2020 – wygrana w kategorii odkrycie roku, dwie nominacje na The Game Awards 2020, które odbędą się 10 grudnia).
To zjawisko ponownie pokazuje jak potężnym środkiem przekazu jest Internet i jak nieprzewidywalna może być historia. Among Us to świetny sposób na spędzenie wieczoru ze znajomymi, okazja do integracji w pracy czy po prostu zapychacz czasu. Serdecznie zachęcam do grania!