Czy OGUN może być przyjemny?

Tekst: Aleksandra Grodzka

OGUN to słowo, które niejednego studenta Uniwersytetu Warszawskiego przyprawia o dreszcze. Dla niewtajemniczonych – jest to skrót od ogólnouniwersyteckich przedmiotów, które studenci UW muszą zaliczyć ponadprogramowo. Mają one na celu poszerzać nasze zainteresowania, dlatego podczas rejestracji (na większości kierunków) nie możemy wybierać przedmiotów z własnego wydziału. Co semestr każdy ze studentów zmaga się z problemem, jakim jest znalezienie idealnego OGUN-a. Głównym czynnikiem, branym zawsze pod uwagę, jest sposób zaliczenia. Wyróżniamy zaliczenie na obecność, napisanie krótkiej pracy (najczęściej eseju) czy w najgorszym wypadku, egzamin. Oczywistą kwestią jest to, że studenci najchętniej sięgają po te przedmioty, na których wystarczy sama obecność. Kolejnym czynnikiem są punkty ECTS, ponieważ każdy wydział wymaga wyrobienia określonej ich liczby. Dopiero na trzecim miejscu znajduje się tematyka OGUN-a, jednak nie trzeba ukrywać, że i ona jest ważna. Kto z nas chciałby spędzać półtorej godziny tygodniowo na zajęciach, które nie wzbudzają w nas ciekawości, a po ćwiczeniach mieć wrażenie, że straciliśmy cenny czas? Dlatego przyszliśmy wam z pomocą i stworzyliśmy listę najciekawszych OGUN-ów. Podzieliliśmy je na kategorie: ścisłe, humanistyczne i społeczne.

 

Humanistyczne:

Nazwa: inteligencja emocjonalna – praktyka i teoria

Prowadzący: dr Piotr Sokołowski

Punkty ECTS: 4

Zaliczenie: obecność

Opis przedmiotu: Na zajęciach studenci zgłębiają tajniki ludzkiego umysłu. Mogą poznać procesy, podczas których dochodzi do zawierania wszelkich relacji międzyludzkich i dowiedzieć się, co wpływa na nasze wybory. Po-nadto prowadzący podczas zajęć chce podjąć próbę udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy Inteligencja Emocjonalna (EQ ) jest dziedziczona genetycznie, czy też zostaje nabyta podczas procesu socjalizacji.

Opinie: Prowadzący bardzo ciekawie opowiada o psychice i pracy mózgu. Na zajęciach przeprowadzanych było dużo testów dotyczących naszej asertywności czy też emocjonalności – Kasia, studentka drugiego roku.

 

Nazwa: Mafia? Nie, dziękuję. Organizacje mafijne na terenie Niemiec

Prowadzący: Beata Ptaszyńska

Punkty ECTS: 3

Zaliczenie: obecność

Opis przedmiotu: Prowadząca próbuje wprowadzić studentów w świat mafii, jednak, jak sama podkreśla, ma to być bezpieczna podróż. Na zajęciach opowiada z ogromną pasją o takich organizacjach jak Cosa Nostra czy Ndrangheta, a także o rytuałach przyjęcia i stosunkach mafiosów do religii. W dalszej części zajęć dowiadujemy się, w jaki sposób organizacje te działały na terenie Niemiec.

Opinia: Nawet jeżeli nigdy nie interesowaliście się tematem mafii, to z całego serca mogę wam ten OGUN polecić. Prowadząca opowiada bardzo ciekawie o historii najbardziej znanych włoskich mafii (które są tematem pierwszych zajęć) – Ola, studentka drugiego roku.

 

Ścisłe:

Nazwa: Chemia morza i regionów polarnych

Prowadzący: dr Agnieszka Dąbrowska

Punkty ECTS: 2

Zaliczenie: krótka prezentacja na wybrany temat oscylujący wokół morza oraz egzamin (prowadząca przedstawia wcześniej, co się na nim pojawi).

Opis przedmiotu: Na zajęciach poruszane są takie tematy jak: problemy zanieczyszczenia Morza Bałtyckiego czy topnienia lodowców; życie zwierząt zamieszkujących morza: ryb, fok i morświnów. Prowadząca opowiada również o swoich podróżach po morzach. Ważną kwestią poruszaną na zajęciach jest też ekologia i związane z nią tematy, np.: zanieczyszczenie mikroplastikiem czy skutki nadprogramowego połowu ryb.

Opinia: Naprawdę bardzo polecam ten OGUN! Prowadząca jest wielką pasjonatką morza, dzięki czemu opowiada o nim z dużym zamiłowaniem – Ola, studentka drugiego roku.

 

Nazwa: Fizyka dnia codziennego

Prowadzący: prof. dr hab. Ryszard Kutner, dr Paweł Trautman, mgr inż. Jan Szczepanek

Punkty ECTS: 3

Zaliczenie: Zależy od tego, jaką chcemy uzyskać ocenę. Na 3: przedstawienie swoich notatek z zajęć; na 4: przygotowanie dwóch eksperymentów i opisanie ich w formie krótkiego raportu; na 5: przygotowanie większej liczby eksperymentów niż w zaliczeniu na 4.

Opis przedmiotu: Na zajęciach stacjonarnych dwóch prowadzących przedstawiało proste eksperymenty, po których omawiane były zjawiska oraz prawa fizyczne. Natomiast podczas zajęć online studenci oglądali filmy naukowe oraz słuchali wykładów, tym razem bez eksperymentów.

Opinia: W semestrze letnim 2020 uczęszczałam na ten OGUN. Z racji tego, że jestem po matfizie, ta opcja bardzo mi się spodobała. Zachęcam wszystkich, nie tylko fanów fizyki, do zapisania się. Można dowiedzieć się dużo ciekawych rzeczy! – Natalia, studentka drugiego roku.

 

Społeczne:

Nazwa: Akademia Filmu Dokumentalnego Docs Against Gravity cz. 1 oraz cz. 2

Uwaga: PŁATNY

Prowadzący: dr hab. Jacek Wasilewski, Kaja Klimek, Klaudia Gniady

Punkty ECTS: 4

Zaliczenie: dwie prace udzielające odpowiedzi na pytania podane po filmie: maksymalnie trzyminutowy film oraz krótki esej

Opis przedmiotu: W trybie stacjonarnym zajęcia odbywają się raz w tygodniu w kinie Luna, natomiast obecnie w dniu zajęć prowadząca wysyła link do filmu oraz publikuje live’a, na którym omawiane są kwestie poruszane w filmie.

Opinia: Polecam wszystkim osobom, które interesują filmy dokumentalne. Poruszane są przeróżne tematy, od życia bogatych ludzi po historię polaroidów. Każdy znajdzie coś dla siebie, a przy okazji poszerzy swoje horyzonty, oglądając filmy niezwiązane z naszymi zainteresowaniami – Ola, studentka drugiego roku.

 

Nazwa: klimatyczne ABC

Prowadzący: dr Magdalena Budziszewska

Punkty ECTS: 2

Zaliczenie: Po każdych zajęciach należy rozwiązać quiz z możliwością nieskończonej liczby podejść. Zaliczenie przedmiotu kończy się egzaminem.

Opis przedmiotu: UW wyszło ze wspaniałą inicjatywą, jaką jest wyjaśnienie studentom, jak poważnym problemem jest ocieplenie klimatu. Zajęcia prowadzone są w formie online przez profesorów zajmujących się odmiennymi dziedzinami związanymi z tą tematyką, dlatego też na zajęciach poruszane są kwestie od strony chemicznej, fizycznej, biologicznej, ekonomicznej oraz ekologicznej.

Opinia: Niesamowicie ciekawe podejście do problemów związanych z klimatem. Myślę, że każdy student powinien odbyć taki kurs – Ola, studentka drugiego roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *